20.4.2017

Poikkeuslupa

Ensimmäinen kosketuksemme Helsingin byrokratiaan saimme poikkeusluvan haussa keväällä 2016. Tonttimme sijaitsee vanhalla pientaloalueella, jossa tehokkuusluku on e = 0,2. Heti alussa oli selvää, että tehokkuuslukua tulisi kasvattaa 0,25:een tai projekti voisi tyssätä heti alkuunsa.

Pääsuunnittelijamme mukaan tehokkuusluvun nosto poikkeusluvalla olisi läpihuutojuttu. Noin kuukauden verran kävimme läpi talon sijoittelua tontille, jonka perusteella pääsuunnittelija teki asemapiirroksen. Keskiviikkona 10.5.2016 saimme tiedon että rakennusvalvontaan oli varattu ennakkoneuvotteluaika yhdeksän päivän päähän. Jos saisimme naapurikuulemiset tehtyä tähän mennessä, voisi luvan jättää sisään saman tien, mikäli huomautettavaa ei olisi.

Kiireesti siis tapaamaan tulevia naapureita. Naapureiksi lasketaan kaikki kenen kanssa on yhteistä rajaa sekä tien toisella puolella olevat talot myös epäsuorasti. Meillä naapureita on siis vaatimattomat yhdeksän. Osa naapureista ei tietenkään ollut kotona, mutta sinnikkäs yhteystietojen kaivelu ja soittelu toi tulosta ja saimme kuin saimmekin naapurikuulemiset tehtyä päivää ennen neuvottelua.

Käsittelyssä huomautettiin kuitenkin viheralueella olevasta autopaikkavarauksesta sekä palo-osastoinneista, joten hakemus saatiin jätettyä vasta seuraavana maanantaina 22.5.2016 Tuolloin pääsuunnittelija arvioi, että käsittelyssä saattaisi mennä noin 3 kuukautta riippuen jonoista.

Poikkeuslupapäätös
Syyskuun lopussa saimme kirjeen rakennusvalvonnasta; poikkeuslupa oli myönnetty! Hintaa luvalle tuli 1000 euroa sekä tietysti olimme maksaneet jo aiemmin palkkion pääsuunnittelijalle. Aikaa poikkeusluvan hakemiseen kaikkineen kului noin puoli vuotta, josta neljä kuukautta itse hakemuksen käsittelyyn.

Helsingissä on puhuttu paljon tonttipulasta ja rakentamisen tehokkuuden lisäämisestä. Myös pöytäkirjassa perusteluina on mainittu, että tehokkuusluvun nosto edistää kaavoituksen tavoitteita lisäämällä tehokkuutta. Olisikohan tässä poikkeuslupamenettelyssä tehostamisen tarvetta? Edistäisiköhän turhan byrokratian poisto rakentamista tai nopeuttaisi sitä? Olisiko järkevää kasvattaa pientaloalueiden tehokkuuslukua jo valmiiksi, jos se kerran on kaavoituksen tavoite?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti